70% av alla svenskar äter vilt minst en gång om året. Foto: Lena Runer

Älgkött är vanligast – vildsvin ökar mest

torsdag 07 apr 2022 06:59

Sverige är världens bästa nation när det gäller att ta tillvara på viltkött. Varje år hamnar cirka 20 000 ton viltkött på svenska matbord. Vill du äta klimatsmart är vilt ett självklart alternativ i köttväg.

Det är cirka 300 000 svenskar som jagar, om man går efter antalet aktiva jägare som löser jaktkort. Älgen står för den största andelen viltkött, som dessa jägare fäller. Drygt hälften av allt vilt på tallriken är älg. Viltkött kommer främst från djur som jagas under speciell jakttid. Det kan vara allt ifrån hare, ripa, änder och rådjur, till dovvilt, kronvilt och björn. Älg på matbordet är vanligast men vildsvin ökar mest. Viltkött är fortsatt det bästa valet när du äter protein. Det visar den senaste Köttguiden från Världsnaturfonden, WWF.

– Viltkött håller dessutom längre i frysen än annat kött eftersom det är så magert. Två-tre år i frysen är inga problem för en fryst dovfilé, älgstek eller bit av rådjur. Vildsvinskött är däremot lite fetare och hållbarheten är kortare, runt ett år, säger Ulrika Karlsson-Arne, viltmatansvarig Svenska Jägareförbundet.

Av allt kött som äts i Sverige är 2,5% vilt. Världsnaturfonden poängterar att kött från ren inte klassas som viltkött. Detta eftersom renar är tamdjur som ägs av renskötare och att renarna ibland stödutfodras. Inte heller importerat vilt räknas med eftersom det är svårt att veta om dessa djur har stödutfodrats eller inte.

Vill du äta klimatsmart är vilt ett självklart alternativ i köttväg.

• 70% av alla svenskar äter vilt minst en gång om året, enligt Svenska Jägareförbundets egen Sifo-undersökning. 59% vill gärna äta mer viltkött.
  • 45% av svenskarna föredrar vilt, om valet står mellan alla köttvarianter.
  • Av allt kött som äts i Sverige är 2,5 % viltkött.
  • Cirka 20 000 ton viltkött hamnar på svenska matbord.
  • Älgen står för den största andelen viltkött, drygt hälften av allt vilt på tallriken är älg (52%). Vi äter alltså runt 11 000 ton älgkött varje år.
  • Vildsvinet är det vilt som ökar mest, 22 % av allt konsumerat vilt är vildsvinskött.

Sverige har en fin och livskraftig viltstam efter många decenniers genomtänkt viltvård av landets jägare. Jaktlagstiftningen ser till att avskjutningen begränsas så att antalet djur hela tiden är i balans med naturen.

– Dessutom arbetar Jägareförbundet och andra organisationer för att det ska bli lättare att få ut vildsvinskött på marknaden, avslutar Ulrika Karlsson-Arne.

Källa: SLU, WWF och Naturvårdsverket.