Utflyktsmacka med viltkött. Foto: Lena Runer

Sommar, semester och utflykt

måndag 11 juli 2022 07:57

En dag på stranden, vandring, vildsvinsjakt i grödor eller fisketur – oavsett utflykt behövs något litet att äta med på turen. Har du rester av viltstek hemma, eller en bit rökt viltkött? Då gör du godaste utflyktsmackan i våffeljärnet.

Lägg rikligt med ost på två skivor formbröd eller surdegsbröd. Bred på senapskräm (lika delar créme fraiche och majonnäs, blandat med en klick fransk senap) och ta det viltkött du har tillgängligt. Lägg ihop bröden och grädda i våffeljärnet tills osten smält. Uppskattas av stora som små semesterfirare. Spara även detta tips till höstens jaktdagar, garanterat en succé på pass eller vid lägerelden när alla andra grillar korv.

För fler tips på mat med viltkött, sök bland våra recept Viltmat - Svenska Jägareförbundet (jagareforbundet.se)