Färsbiffar på dov, björngryta och råraka är vinnarna i Svenska Jägareförbundets recepttävling. Foto: Privat

Här är vinnarna i recepttävlingen

onsdag 01 feb 2023 17:36

Stort tack till alla er som skickat in härliga bidrag på recept med viltkött. Nu kan vi presentera vinnarna i vår recepttävling.

Bland bidragen som kommit in var några recept lite mer spännande än andra. Dels vilket viltslag som används men även tillbehören.

1:a pris går till Carina Andersson från Grödinge,
som lagat libanesiska dovfärsbiffar med pistagehummus och rostad bulgur.
Grattis säger vi till förstapriset – en slottsmiddag på Öster Malma för två personer.

Du hittar Carinas recept här.

2:a pris går till Mia Peterson, Uppsala.
En björngryta känns helt rätt, det kan säkert få fler att inspireras och laga till björnkött. Grattis säger vi till en lunch för två personer på vår viltrestaurang på Öster Malma som är Mias vinst.

Du hittar Mias recept här.

3:e pris får Ida Linander, Hedesunda
för sitt recept på rårakor med viltkött och pepparrotskräm.
Vi säger grattis och skickar Svenska Jägareförbundets Viltkokbok till Ida.

Du hittar Idas recept här.

Viltkött ligger rätt i tiden och är klimatsmart och hälsosamt. Läs gärna vår artikel på viltmatwebben om trenden framåt för både viltmat och utematlagning Viltkött och utematlagning är trenden framåt.

Viltkött och utematlagning är trenden framåt