Foto: Peggy Westerlund/Carina Andersson

Taxuppfödare med viltrecept-blogg

fredag 17 feb 2023 08:26

Carina Andersson har deltagit i flera matlagningstävlingar men alltid kommit tvåa. I Svenska Jägareförbundets recepttävling med viltkött höll det däremot hela vägen till vinst. Här får ni veta lite mer om Carina och hennes passion för viltmat.

Hur hinner man egentligen med att både föda upp strävhåriga taxar, jobba som pedagog och undervisa i hemkunskap, samtidigt som man jagar mycket och driver en receptblogg? För Carina Andersson i Grödinge utanför Södertälje är det inga problem. Hon hinner dessutom odla grönsaker och potatis i sin odlingsgård och umgås med familjen där snart ett fjärde barnbarn är på väg.
– Min man och jag har det gemensamma intresset för jakt och att få tillaga det kött man tagit med hem från skogen är en självklarhet. Mer ekologiskt, närproducerat och lyxigt kan det inte bli, säger Carina.

Carina tog jägarexamen 2011 efter att ha gått som hundförare i några år. Då hon föder upp strävhåriga taxar (driver Rondodrevets kennel sedan 1998) så blev det en självklarhet när barnen blev stora att följa med ut i skogen när jaktsäsongen drog igång på hösten.
– Vid flera tillfällen hade jag läge att få fälla djuren som taxarna drev, så då insåg jag att det var dags även för mig att ta jägarexamen, säger Carina.

Hon tycker även om att fotografera de vilda djuren, så systemkameran är ett måste att ta med ut, speciellt under våren och sommaren när det är barnkammartid i skogen.
– Att jag började laga viltkött föll sig naturligt. Både jakten och tillagningen av vilt är något jag brinner för, då djuren lever i sitt riktiga element och köttet är magert, hälsosamt och en fantastisk råvara att få tillaga och äta, säger Carina.

Efter en viss efterfrågan startade Carina en receptblogg för tio år sedan.
– Lagar jag, ett för mig nytt recept, så delar jag med mig av det i min blogg. Det kan vara recept jag komponerat själv, fått av en vän, hittat i tidningar eller funnit på nätet, säger Carina.

Sommaren 2013 deltog hon i SVT:sDet stora matslaget” – i Dogges lag som tävlade för Alby. De kom på andra plats av tolv lag. Sommaren därpå var det dags för ”Icas grilltävling” där Carina kom tvåa med sin rätt: Vildsvinskarré med grillad potatis.
– Jag är den ständiga tvåan, tills nu, då jag vann Jägareförbundets recepttävling, säger Carina och ler.

Favoritkryddor till vilt: Svartpeppar och salt

Dricker till vilt: Rött vin som passar det viltet som tillagas.

Lagar hemma till vardags: Heta vildsvinsbiffar med ugnsrostade rotfrukter, dovrygg-gryta, italiensk älgfärslimpa och vildsvinskebab. Alla recept finns på Carinas blogg här

Inspirerar som: Blogg och Instagram @caruttan

Carina vill dela med sig av två goda recept:
Mufflonstek med vitlök och örter
Vildsvinsfilé med valnötstäcke

– En dröm jag har, är att någon gång få skriva en kokbok, avslutar Carina Andersson.