Ulrika Brydling tar emot sin silvermedalj på Kungliga Slottet. Foto: Thomas Svensson

Ulrika Brydling värnar om viltmatlagning – nu har hon fått pris

torsdag 18 jan 2024 07:59

Gastronomiska Akademien delade i veckan ut belöningar för framstående måltidskulturella insatser under året som gått. En silvermedalj tilldelades Ulrika Brydling med motiveringen ”för utomordentliga insatser för svensk matkultur”.

Vid prisceremonin på Kungliga Slottet delad Kungen ut medaljer och diplom till dem som gjort fina insatser under 2023 inom svensk matkultur. En silvermedalj tilldelades alltså Ulrika Brydling, en välkänd kock som samarbetat med Svenska Jägareförbundet.
– Mitt intresse för viltkött har en stor del i denna framgång. Vilt fanns till exempel alltid på menyn på vår Åre-restaurang Marmite, jag har skrivit böcker om vilt, föreläst och är ledamot i Svenska Viltmatakademin, säger Ulrika Brydling.

Ulrika har en bred bas, hon är både kock, sommelier, krögare, utbildare, hållbarhetsstrateg, matinspiratör och nu chef för Eldrimner i Östersund. Hon har tävlat och tränat landslag samt lett Årets Ekokock och Årets Kockelev. Under Svenska Jägareförbundets viltmatprojekt om att öka intresset för gås- och vildsvinskött var Ulrika Brydling en viktig föreläsare och matinspiratör.
– Viltkött är ett naturligt inslag i min vardag då jag är uppvuxen med vilt, jakt och skog. Redan som liten var jag med på pass och tog sedan hand om djur med styckning och paketering, säger Ulrika Brydling.

Just nu arbetar hon som verksamhetsledare för Eldrimner – nationellt resurscentrum för mathantverk.
– Eldrimner kommer att jobba mer aktivt med vilt framöver, bland annat genom att det finns med som branschområde tillsammans med fisk och chark där vilt allt mer kommer att användas i chark-kurser och rådgivning, säger Ulrika Brydling.

Att hon värnar om viltkött och njuter av råvaran är det ingen tvekan om.
– Jag måste berätta att 2023 avslutades med en ljuvlig middag där varmrätten bestod av tjäder med mandelpotatispure, bakade lökar, rödvinssås och baconcrust. Trettonhelgen firades med älgmeny och tjugondag Knut med pizza med älgtjälknul, kryddsmör och grönkål, säger Ulrika Brydling.

Läs mer om Ulrika och recept hon tidigare delat med sig av:
Tartar på vildgås när Ulrika Brydling lagar vilt