Fjärilskotletter blir fint på grillen, då ben och lite fett ger mer smak. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Stycka vildsvin för grillkvällar

fredag 26 maj 2023 08:15

Tänk bort det traditionella med var del för sig och stycka istället ditt fällda vilt så det blir riktigt gott på grillen. Behåll ben och en del fett, det ger mer smak åt viltköttet.

Under våren bjöd Svenska Jägareförbundet Västerviks norra och södra jaktvårdskretsar in sina medlemmar till en stycknings- och matlagningskväll. Per Frisell var initiativtagare och höll i delar av aktiviteten, i samarbete med Matstudio Smak By Raymond.

– Allt på temat viltmat rymdes under kvällen. Det gavs möjlighet att lära sig mer om grillstyckning inför sommaren och deltagarna fick lära sig hur man får fram en fin fjärilskotlett av vildsvin. Här fick deltagarna testa på att använda bandsåg för att lyckas med detta, säger Per Frisell, förtroendevald Västervik Norra jaktvårdskrets.

Även detaljer så som flintastek med ben sågades fram, samt revbensspjäll.

– Sidfläsk och slagsidor passar även väl till pass vid grillning. Behåll gärna fettkappa på, för smak och saftighet, säger Per Frisell.

Parallellt med styckningen maldes färs och deltagarna fick laga mat under överinseende av kocken Raymond på restaurang Smak. Resultatet blev en riktigt god Wallenbergare gjord på den nymalda vildsvinsfärsen, som senare fick avnjutas av alla medlemmar på plats. Kvällen avslutades med föreläsning om jakt och viltmat av Ulrika Karlsson-Arne, viltmatansvarig på Svenska Jägareförbundet.

Under en styckningskväll fick medlemmar i Svenska Jägareförbundet lära sig mer om grillstyckning. Foto: Ulrika Karlsson-Arne
Wallenbergare på vildsvin