Älgkött i fokus när Anders Levén delar med sig av recept i ny viltkokbok. Foto: Magnus Skoglöf

Jägaren och kocken Anders Levén lanserar ny älgkokbok

tisdag 29 aug 2023 11:02

Med inspiration från bland annat Frankrike, Spanien och Afrika bjuder Anders Levén på nya härliga recept i sin senaste kokbok om älgkött. Ett recept delar han direkt med oss här och dessutom får Svenska Jägareförbundets medlemmar rabatt vid köp av boken.

Mat och natur har alltid funnits naturligt för Anders som en viktig roll under hans uppväxt.

– Att vara ute i naturen, jaga och fiska, har alltid känts naturligt för mig, säger Anders Levén.

Han har hela tiden många järn i elden och nu är vi såklart nyfikna på ”Nya älgkokboken – viltkockens bästa recept”.

Hur kom det sig att du ville göra ytterligare en kokbok om just älgkött?

– Jag kände att det går att göra så mycket mer med just älgen, med ny inspiration, nya trender och smaker. Att hämta in idéer från alla mina resor, för vardag såväl som fest.

Vad är det som är så bra med älgkött?

– Neutralt och gott, allt smakar gott med älgkött oavsett om det är smak av den nya världen eller ultraklassiker ifrån Sverige. Det går att tillaga på så många olika sätt.

Du hämtar inspiration från andra delar av världen, är det från resor du gjort?

– Många resor sker varje år till Frankrike, Spanien och Afrika och jag hämtar alltid nya idéer ifrån dessa turer. Det är många härliga trender som härjar överallt.

Vilket recept vill du dela med oss?

Currygryta med kanel, förhoppningsvis något nytt läsarna inte lagat på älgkött tidigare. Se receptet här.

Som medlem i Svenska Jägareförbundet kan du fram till och med 1 oktober köpa älgkokboken med rabatt, via den här länken>>