Julskinka på vildsvin, väl värt att testa för att få in vilt på julbordet. Foto: Ulrika Karlsson-Arne

Du kan tryggt fortsätta äta vildsvinsjulskinka

onsdag 20 dec 2023 13:22

Börja planera för julmaten och lite vildare smaker. Råvarorna har du kanske redan hemma i frysen eller kan köpa hos din lokala gårdsbutik eller mataffär.
– Svårt att hitta viltkött? Fråga din granne eller arbetskollega som kanske rentav är jägare om du kan få köpa älg- eller rådjursfärs till dina köttbullar till jul, säger Ulrika Karlsson-Arne, viltmatansvarig Svenska Jägareförbundet.

Det mest klassiska är julskinka och många väljer att tillreda sin skinka på vildsvin.
– När det gäller vildsvinskött vill vi än en gång poängtera att det är helt ofarligt att äta vildsvinskött. Trots afrikansk svinpest som konstaterats i och runt Fagersta, finns ingen risk att svinpest smittar människor och du kan inte heller bli smittad av att äta vildsvins- eller griskött. Det är fortfarande trygg och säker mat, säger Ulrika Karlsson-Arne, viltmatansvarig Svenska Jägareförbundet.

Men även revbensspjäll, sylta, köttbullar och lantpaté på viltfärs har sin givna plats på julbordet. En fransk klassiker som passar bra till julmat är rilette, kött som är kokt i fett och kryddor. Har du inte vildsvinskött hemma kan du givetvis göra en rilette på hjort eller älg.

Här är några tips till julbordet:

Julskinka med vildsvin på flera sätt (jagareforbundet.se)

Öster Malmas julkryddade viltköttbullar (jagareforbundet.se)

Vild lantpaté på julbordet (jagareforbundet.se)

Vild rilette (jagareforbundet.se)